Většina webových designerů a jejich klientů pokládá verzi webu pro desktop za klíčovou, a proto ji tvoří jako první a nejvíce na ni kladou důraz při návrhu designu. Oproti tomu verze pro mobil je považována za druhotný cíl, který se vyřeší až následně (a není na něj kladena taková pozornost). Jenže v současném světě, kde je nezanedbatelná část přístupů na webové stránky provedena z mobilních zařízení, je uživatelsky přívětivý web pro návštěvníky z mobilních zařízení takřka klíčový.
Dokonce 48 % uživatelů uvedlo, že pokud je web neresponzivní (nepřizpůsobený pro mobilní zařízení), tak dostane pocit, že se majitel webu nestará o své podnikání, jak by měl. Už tato informace by vám měla napovědět, že byste mobilní zařízení neměli zanedbávat.
VÍCE O RESPONZIVITĚ NAJDETE ZDE a PROČ MÍT RESPONZIVNÍ DESIGN SI PROHLÉDNĚTE V PŘEHLEDNÉ INFOGRAFICE ZDE.
V poslední době vzrůstá trend obrátit naruby klasický postup tvorby webových stránek. Tedy začít od mobilních zařízení a postupně se propracovat k desktop verzi. Strategie „mobile first“ ale neznamená, že by se desktopová verze měla upozadit či opomínat! Spíš jde o to, aby designéři navrhovali pro všechna zařízení, a nejen pro desktop, jako tomu často bývá.
Proč byste měli přistupovat k tvorbě tímto způsobem? Jaké jsou klady a zápory? Čtěte dále!
Následující příklad není z webu tvořeného mobile-first strategií, protože dle analýzy návštěvníků jich na tento web více přistupuje z desktopu, než z mobilu, ale jeho rozložením se mu dost přibližuje, proto jsme ho použili i zde.
Ukázka, jak vypadá web přizpůsobený pro zobrazení na různých zařízeních:
Z tohoto přístupu plyne hned několik výhod:
Ale také několik nevýhod:
Na obrázku níže si můžete prohlédnout, jak vypadá menu na tabletu – kdyby zůstalo stejné jako je na desktop verzi, uživateli by se na něj nemuselo dařit kliknout, protože písmo by bylo moc malé, pokud bychom chtěli dodržet rozložení jako u desktopu.
Strategie mobile first se tedy nesnaží desktop verzi nahradit, ale snaží se pouze dorovnat význam mobilních zařízení, kvůli vzrůstajícímu počtu přístupů z mobilů a tabletů. Díky této strategii ale můžete i lépe přemýšlet nad desktopovou verzí a udělat ji lépe.