Jaký je rozdíl mezi virtuální a rozšířenou realitou?

Virtuální a rozšířená realita – dva v současné době velmi skloňované pojmy v různých odvětvích. Na následujících řádcích vám ukážeme, jaké jsou mezi nimi rozdíly a co se přesně za těmito pojmy skrývá.

Virtuální realita je umělé prostředí vytvořené speciálním softwarem. Uživateli je pak prezentována takovým způsobem, že ji vnímá jak reálné prostředí. Člověk přirozeně vnímá realitu prostřednictvím receptorů, což nám umožňuje orientaci v prostředí, proto se virtuální realita primárně zaměřuje na dva velmi důležité smysly: zrak a sluch, pokročilejší systémy však ovlivňují i další senzory lidského těla, například smysl pro rovnováhu a díky tomu nám připadá, že je toto prostředí skutečné.

V současné době se vyrábí speciální headsety (např. Oculus Rift), které připojíte k herní konzoli nebo k PC, nasadíte na hlavu a díky tomu, že jsou uvnitř dva displeje, získáte iluzi prostorovosti a tím vnímáte virtuální prostředí jako reálné. Senzory na headsetu sledují pohyb vaší hlavy, čímž se obraz pohybuje tak, jak se otáčíte a nakláníte. Součástí setu jsou i sluchátka, takže jste naprosto obklopeni virtuálními vjemy a vašemu mozku nezbývá, než jim věřit. O něco dostupnější verze jsou „brýle,“ do kterých pouze vložíte svůj smartphone, který následně slouží jako displej.

Další technologie pro virtuální realitu je například všesměrová pohybová platforma (angl. omni-directional treadmill). Je to veliký „běžecký“ pás, který reaguje na chůzi uživatele stejně velkou, ale opačně orientovanou silou. Tím se docílí to, že uživatel dělá stejný pohyb jako při chůzi, ale díky tomuto systému je stále na stejném místě.

Virtuální realita je rozhodně veliký technologický pokrok za posledních několik desetiletí a své využití najde v mnoha odvětvích, ať už jde o výcvik nebo jen o zábavu. Například v konstruktérství se využívá možnost prohlédnout si interiéry staveb, vnitřek automobilů a celková práce ve třech rozměrech, v armádě se VR využívá například jako simulátor létání a například v lékařství se využívají prostorové modely orgánů a celého těla – PODÍVEJTE SE, CO JSME TVOŘILI PRO GSK.

Rozšířená realita je oproti virtuální realitě, pouze doplňování grafických objektů, textů apod. do skutečné reality. Funguje to tak, že kamera, která je připojená k počítači, nebo kterou máte v telefonu, snímá reálný obraz. Speciálně navržená aplikace detekuje snímanou scénu (například pomocí záchytných bodů – markerů), případně i umístění a orientaci kamery v prostoru (v případě použití na mobilním telefonu). Na základě těchto informací pak umístí do obrazu na displeji doplňující informace nebo může vyvolat naprogramovanou akci. Toto vše se navíc děje v reálném čase.

Rozšířená realita je rozhodně něco, na co byste se měli zaměřit jako firma, která chce posunout svou značku dál. Škála využití je zde opravdu široká:

  • Dodání třetího rozměru například k tištěným katalogům nebo obalům produktů - zákazník listuje katalogem před kamerou a získá další rozměr v podobě animací, obrázků, dalších informací atd.
  • Nakupování přes eshop – zákazník se v pohodlí domova posadí před kameru a v reálném čase uvidí, jak mu například sluší tričko nebo mu sedí sluneční brýle z oblíbeného obchodu.
  • Reklama – rozšířená realita se dá využít i jako přímá součást reklamní kampaně. Po rozpoznání markeru se spustí například hra nebo se zobrazí 3D model produktu.
  • Navigace – v cizím prostředí se dá rozšířená realita využít jako průvodce. Namíříte svůj smartphone například na určitý dům nebo objekt a hned dostanete spoustu informací.

Kromě uvedených příkladů (které jsou jen malým výčtem možností rozšířené reality), navíc posílíte značku firmy, odlišíte se od konkurence využitím moderních technologií a ušetříte náklady za transport a výstavní plochu u rozměrných nákladů.

Mimo firemní využití lze rozšířenou realitu využít i třeba ve vzdělávání, protože interaktivní vjem je mnohem silnější, než kterýkoliv jiný. Je jen otázkou času, kdy se virtuální a rozšířená realita stane součástí našich běžných životů, ať už si budeme hrát, nakupovat nebo třeba cestovat.

Chci vědět více

ogmio media ogmio media ogmio media